Voorkom pakketfraude met deze 6 slimme tips

  • Berichtcategorie:Nieuws

Beste meneer/mevrouw,

Graag doe ik een aanvullende suggestie voor uw website. Ik zag namelijk dat er nog geen informatie te vinden is over een steeds vaker voorkomende vorm van oplichting: pakketfraude.

Bij Centraal Beheer merken we dat hier steeds vaker vragen over binnenkomen. Mensen ontvangen onverwachts een pakketje en worden vervolgens geconfronteerd met een betaalverzoek. Omdat vaak onduidelijk is wat men in zo’n geval moet doen, hebben wij hier een helder kennisdossier over geschreven:

Pakketfraude voorkomen
(https://www.centraalbeheer.nl/verzekeringen/rechtsbijstandverzekering/pakketfraude-voorkomen-tips)

In het dossier leest men onder andere:

  • Wat te doen na ontvangst van een onbekend pakketje
  • Pakketfraude als babbeltruc
  • Stappen na (online) oplichting

Aangezien steeds meer mensen online bestellen, leek het me een nuttige aanvulling voor uw pagina. Met deze informatie kan men zich beter voorbereiden en weerbaar maken tegen deze oplichting.

Wilt u de informatie toevoegen aan uw website?
Alvast bedankt voor uw tijd en reactie!

Met vriendelijke groet,

Luuk Boven
Centraal Beheer
Team Bereik | Digital Marketeer


Voorkom pakketfraude met deze 6 slimme tips

Trrrring… De pakketbezorger staat bij je aan de deur. Met een pakketje dat jij niet hebt besteld.  Herken de signalen van pakketfraude en zorg dat er op tijd een belletje bij je gaat rinkelen. 

Pakketfraude komt steeds vaker voor

Steeds meer mensen bestellen spullen online. Logisch, want het is makkelijk, snel en je hoeft de deur niet uit. Door al die pakketjes raak je soms het overzicht kwijt. Daar maken oplichters graag misbruik van. 

Zo werkt pakketfraude

Criminelen gebruiken een valse naam of nep-profiel en doen online een bestelling. Ze laten het pakket op jouw adres bezorgen en kiezen ervoor om achteraf te betalen. Met de track en trace-code kunnen ze precies zien wanneer het pakket bij jou wordt bezorgd. Online volgen ze de bezorgdatum van het pakket. Na de bezorging, staat er snel iemand bij jou aan de deur voor het ‘verkeerd bezorgde pakje’. Jij geeft het netjes mee. Maar dan komt de rekening. Want die is door de oplichter aan jouw adres gekoppeld.

Wat kun je doen als je een onbekend pakketje krijgt?

Lees onze 6 slimme tips.

Neem geen onbekende pakketjes aan

Kijk altijd goed of jouw naam en adres op het pakketje staat. Klopt er iets niet? Of heb je helemaal niets besteld? Weiger het pakketje dan en laat de bezorger het weer meenemen. 

Meld een onbekend pakket direct bij de webwinkel

Soms zet een bezorger een onbekend pakketje voor jouw deur. En is hij alweer op pad zodra jij de deur opendoet. Of je komt thuis en ziet achter de poortdeur een pakje liggen dat niet voor jou is. Kijk dan goed wie de afzender is. Dit staat vaak op het pakket. Neem vervolgens contact op met deze afzender. Bel dan de webwinkel die het pakketje leverde. En vraag hoe je het gratis kunt terugsturen.

Toch een onbekend pakketje aangenomen? Geef het niet zomaar mee

Zie je pas later dat er een andere naam op het pakje staat? Geef het dan niet zomaar mee aan een vreemde die het pakje komt ophalen. Ook dan kun je het beste de webwinkel bellen en het pakje terugsturen. Lukt het niet om het pakket terug te sturen? Bijvoorbeeld omdat het te groot of te zwaar is? Laat dit dan weten aan de webwinkel. Vaak kunnen zij het pakket bij je ophalen of iets anders regelen.

Betaal nooit de rekening

Ontvang je toch een rekening voor een bestelling die jij niet hebt gedaan? Bel dan de webwinkel en leg uit wat er is gebeurd. Zij moeten bewijzen dat jij echt de bestelling deed. Zonder bewijs hoef jij de rekening niet te betalen. Vaak gebruiken oplichters een dienst waarbij je later kunt betalen, zoals Klarna of een andere afterpay-dienst. Ook dan geldt: bel direct de betaaldienst en vertel dat jij niets hebt besteld. Betaal nooit zomaar.

Pakket voor de buren? Check het goed!

Als de buren niet thuis zijn, komt de bezorger misschien bij jou aan de deur. Check in dat geval ook goed of de naam en het adres kloppen. Vertrouw je het niet? Dan kun je het pakket natuurlijk altijd weigeren. De bezorger zal op een ander tijdstip weer bij de buren langsgaan of het naar een afhaalpunt sturen.

Meld pakketfraude bij de politie 

Je kunt online aangifte doen bij de politie. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan kun je juridische hulp krijgen. Bijvoorbeeld als je per ongeluk het pakketje hebt aangenomen en de webwinkel jou de rekening stuurt. Een jurist van de verzekering kan dan contact opnemen met de webwinkel of de betaalservice, en uitleggen dat jij slachtoffer bent van fraude. Ook als je een brief krijgt van een incassobureau, kan rechtsbijstand jou helpen. Zij weten precies wat je rechten zijn en hoe je moet reageren. Zo sta je er niet alleen voor. Bijvoorbeeld als je het pakketje per ongeluk aannam. Of als de webwinkel jou een rekening stuurt.

Verzendkosten pinnen is een bekende babbeltruc

Er komt een bezorger aan de deur met een onbekend pakketje. Met de vraag of je meteen even de verzendkosten wilt pinnen. Hij heeft het pinapparaat al bij zich, handig toch? Het is een babbeltruc die veel voorkomt. Vaak hacken ze tijdens het pinnen jouw pinpas. Daarna hebben ze makkelijk toegang tot jouw bankrekening. En dat pakje? In de meeste gevallen zit er niets in.

Let ook op valse e-mails van bezorgdiensten

Oplichters gebruiken ook vaak e-mails waarin ze zich voordoen als een bezorgdienst. Bijvoorbeeld met een berichtje dat je niet thuis was. En of je even op een linkje wilt klikken om het pakket te bekijken. Op de site van Fraudehelpdesk zie je welke valse e-mails nu veel voorkomen en waaraan je ze herkent. Ook geeft de Fraudehelpdesk tips wat je kunt doen als je een e-mail niet vertrouwt.